Haftada 56 Saat İzinsiz Çalışıyorlar

Mersin'de hemzemin geçitte 10 işçinin yaşamını yitirmesiyle sonuçlanan tren kazasında, tüm fatura geçit bekçisi olarak çalışan taşeron işçiye kesildi. Gerekli tedbirleri almayarak kazaya davetiye çıkaran yetkililere ise yine dokunulmadı. Kazanın ardından trenin iki makinisti ile bariyerleri zamanında indirmediği iddia edilen geçit bekçisi Erhan Kılıç gözaltına alınmış, makinistler serbest bırakılırken Erhan Kılıç tutuklanmıştı.
 
Kazayla ilgili açıklama yapan Birleşik Taşımacılık Çalışanları Sendikası (BTS), geçit bekçisi olarak çalışan kişilerin hizmet alım yoluyla işe alındığına, TCDD personeli olmadıklarına, bu durumun kazalara davetiye çıkardığına dikkat çekmişti. BTS Adana Şube Başkanı Tonguç Özkan, geçit bekçisi olarak çalıştırılan bu taşeron işçilerin çalışma koşullarını gazetemize anlattı.
 
HAFTADA 7 GÜN ÇALIŞIYORLAR
Özkan'ın verdiği bilgilere göre, taşerona bağlı çalışan bu işçilerin haftalık çalışma saatleri 56 saati buluyor. Haftalık izin dahi kullanamıyor, asgari ücretle çalışıyorlar. Her yıl sözleşmeleri yeniliyor, SGK kayıtlarında girdi-çıktı yapılıyor. Bu nedenle tazminat alamıyor, emekli olamıyorlar. İzin istediklerinde 'eleman yok' denilerek izin kullanmalarına izin verilmiyor. Bu nedenle izne ihtiyaç duyan arkadaşlarını idare etmek için diğer bekçiler, 24 saat nöbet tutuyorlar. işçiler her hafta zorunlu olarak fazla mesai yapıyor, ancak fazla mesai ücreti almıyorlar. Yemek parası da verilmiyor. Yalnızca ayda 100 TL gibi bir dolmuş parası alıyorlar.
Yıl sonunda sözleşme feshedildiğinde, yasal zorunluluk olduğu için taşeron firmanın hesaplarına yatırdığı kıdem tazminatını bankadan çekip yine firmaya getiriyorlar. Hatta bankada taşeron firma yetkilileri bekliyor bu parayı geri almak için. Tüm bunlara seslerini çıkaramıyorlar, çünkü hiçbir iş güvenceleri yok. '
 
ASIL SORUMLULAR YARGILANSIN
Özkan şöyle diyor: "8 yıl öncesine kadar TCDD'nin kadrolu çalışanları bu işi yapıyordu. Sonra hizmet alım yoluyla eleman alınmaya başlandı ve durum bu hale geldi. Bu işçiler çok kötü şartlarda çalışıyorlar ve demiryolu işçisi değiller. Biz bu konuda ve hemzemin geçitler konusunda TCDD'yi ve yetkilileri defalarca uyardık. Ancak her zamanki gibi ihale, bu uyarılara kulaklarını tıkayan ve kazanın asıl sorumluları olan yetkililere değil, bir taşeron işçiye kaldı."
 
GEÇİT GÜVENLİĞİ YOK
Kaza yapan trenin makinistlerinden BTS Adana Servis Depo Baştemsilcisi Hüseyin Erdem de, kazanın tüm sorumluluğunun tek bir işçiye yıkılamayacağını vurguladı. Erdem, "Her kazada ya makinist ya şoför ya bekçi suçlu ilan edilir ve olay kapatılır. Halbuki burada yapısal bir sorun var. Demiryollan ile karayollarının tamamen aynlması gerekir. Geçit güvenliği alınmadığı sürece bu kazalar devam eder" dedi.
 
ÇABUK ÇIK DA İŞE GEL!
Makinist Hüseyin Erdem, 12 saat boyunca geçit bekçisi Erhan Kılıç'la birlikte gözaltında tutulduklarını, bu süreçte hiçbir yetkilinin Kılıç'la ilgilenmediğini dile getirdi. Erdem, gözaltındayken şahit olduğu bir telefon görüşmesini ise şöyle aktardı: "Bekçi bırakılacağını düşünüyordu, çalıştığı taşeron firmanın yetkilisini aradı, 'Ben bir süre rapor almak istiyorum' dedi. Onun bize aktardığına göre, firma yetkilisi 'Daha 2014 için anlaşma yapılmadı. Rapor almasan iyi olur' diye cevap vermiş. Taşeron işçiye yapılan muamele bu. Gözaltındayken ne TCDD'den bir yetkili geldi ne de taşeron firmadan. Avukat bile göndermediler."
 
Kaynak: Birgün Gazetesi 25.03.2014
Son 10 Emeğin Gündemi